طراحی مجتمع تجاری ( در مقیاس ناحیه شهری )

طراحی مجتمع تجاری ,در مقیاس ناحیه شهری|47050696|cfn
هم اکنون فایل با موضوع طراحی مجتمع تجاری ( در مقیاس ناحیه شهری ) آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

اهمیت تاریخی و مذهبی شهرمشهد ، جاذبه زیارتی وتوریستی آن ، این توانمندی را ایجاد کرده است که نقش مهمی در مبادلات پولی ، کالایی و خدماتی شهد ایفا می کند و بر شکل گیری کالبدی شهرنیز اثرات تعیین کننده دارد


مشخصات فایل
تعداد صفحات222حجم0/291 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc
توضیحات کامل

اهمیت تاریخی و مذهبی شهرمشهد ، جاذبه زیارتی وتوریستی آن ، این توانمندی را ایجاد کرده است که نقش مهمی در مبادلات پولی ، کالایی و خدماتی شهد ایفا می کند و بر شکل گیری کالبدی شهرنیز اثرات تعیین کننده دارد. آمار زاُّیرین مشهد در سال 90 حدود 14 میلیون نفر پیش بینی شده است. در کل ، درآمد شهر از محل مخارج زایرین ، بیش از 60 میلیارد ریال خواهد بود که این مبلغ باعث ایجاد ارزش افزوده قابل توجهی در بخش خدمات شهر مشهد خواهد شد. همچنین زیارتی بودن شهر مشهد عمدتا بر روی نوع و ترکیب اشتغال اثر گذاشته است. مقایسه ترکیب اشتغال در شهر مشهد با دیگر شهرهای بزرگ کشور مانند : تهران،تبریز،اصفهان،تفاوت های معناداری دا آشکار می کند. نسبت اشتغال در گدوه عمده فروشیو رستوراندر شهر مشهد 39 درصد بیشتر از اصفهان، 13 درصد بیشتر از تبریز و حتی 5 درصد بیشتر از تهران بوده است و شاغلین در خرده فروشی ( فعالیتی که نیاز به تخصص و سرمایه زیادی ندارد) در شهر مشهد 36 درصد بیش از اصفهان، 6 درصد بیش از تبریز و 7 درصد بیش از تهران بوده است. و در مورد خدمات اجتماعی نسبت اشتغال در مشهد و حومه 45درصد بیش از تهران، 52درصد بیش از تبریز و 21درصد بیش از اصفهان بوده است.

مقایسه ارقام مربوط به اشتغال در شهر مشهد و تفاوتهای آن با شهرهای بزرگ کشور ، به خوبی روشن می سازد که فعالیتهای خدماتی ، نقش مهمی در شکل گیری توان اقتصادی و توسعه کالبدی شهر مشهد داشته است. بنابراین در برنامه کاربری زمین در شهر مشهد با افزایش سهم سرانه خدمات می توان به ارتقای اقتصادی شهر کمک کرد.

بر اساس آمارگیری ها به ازای هر یک خانواده 5/5 متر مربع واحد صنفی لازم است.

فهرست مطالب

حوزه اول:بیان موضوع طراحی (paper)

  • بیان ضرورت مطالعه و طراحی(کمی- کیفی)
  • بیان هدف(ارایه تصویرکلی از محصول نهایی)
  • منابع
  • حوزه دوم:مطالعات و تحلیل اطلاعات

    - مرحله اول : مطالعات پایه - زمینه

    فصل 1 – تعریف بازار- ادبیات بازار

    فصل 2 – آشنایی با مفاهیم

    فصل 3 – پیدایش بازار

    فصل 4 – فضاهای شهری

    فصل 5 – فضاهای تجاری به عنوان فضاهای عمومی

    فصل 6 – بررسی خلاصه ای از پیشینه تجارت

    فصل 7 – شناخت فضاهای تجاری گذشته ایران و جهان

    فصل 8 – گونه شناسی بازارها

    فصل 9 – شناخت انواع مراکز تجاری

    فصل 10 – شناخت مراکز خرید معاصر در ایران

    فصل 11 - عصر پسابازار

    فصل 1 – مکانیابی پروژه

    فصل 2 – شناخت محدوده مورد نظر(سایت آنالیز)

    فصل 3 – بررسی اجمالی بستر طرح

    - مرحله دوم : مطالعات تکمیلی – تطبیقی:

    فصل 1 – مباحث اولیه در طراحی مراکز خرید امروزی

    فصل 2 – بررسی استانداردها و معیارهای طراحی مجتمع تجاری

    فصل 3 – استانداردهای مربوط به کاربریهای مختلف در مراکز

    تجاری و تجهیرات مربوطه

    فصل 4 – مقررات ساختمانی در حوزه تجاری

    فصل 5 – شناخت انواع خدمات مجموعه تجاری

    فصل 6 – بررسی الگوهای واحدهای تجاری

    فصل 7 – مطالعات سازه و تأسیسات

    فصل 1 – نمونه های داخلی

    فصل 2 – نمونه های خارجی

    - مرحله سوم : تحلیل و جمع بندی اطلاعات و ارایه راهکار

    فصل 1 – جمع بندی اطلاعات

    فصل 2 – مبانی نظری عام طرح و تدوین مبانی طراحی معماری پروژه

    فصل 3 – اصول و راهبردهای طراحی

    فصل 4 – پیشنهاد سازه و تأسیسات

    - مرحله چهارم : برنامه فیزیکی:

    فصل 1 – جمعیت مخاطب ( گروه هدف )

    فصل 2 – ضابطه بالادست

    فصل 1 – بررسی کاربری های تجاری در طرح جامع

    فصل 2 – معرفی حوزه ها و ریزفضاها

    فصل 3 –خصوصیات فضاها و اجزا

    فصل 4 –ارایه جدول اعدادو ارقام

    - مرحله پنجم : قابلیت سنجی اراضی:

    فصل1 – معرفی گزینه پیشنهادی

    فصل 2 – ترکیب پر و خالی ، استقرار کاربریها ، استقرار ورودی ها و معابر

    حوزه سوم : طراحی و ارائه مدارک معماری

    * منابع و مآخذ






    "